طراحی گرافیک
نوشته شده توسط : سارا موسوی

حقایق و وقایع بی‌شماری که در ماورای درک بشر قرار دارند او را واداشته تا برای ابراز اندیشه‌ها و مفاهیمی که بیان، فهم و توصیف کلامی آن‌ها مشکل بوده است نظام‌هایی از علائم گوناگون ابداع کند. ارتباط بصری در وسیع‌ترین معنی تاریخی بلند و طولانی دارد. زمانی که بشر اولیه برای تغذیه خود شکار می‌کرد و گلی را پای جانوری مفتوش می‌ساخت، از نزدیک به یک اثر گرافیکی نگاه می‌کرد. او با چشم ذهن، خود حیوان را می‌دید؛ بنابراین طراحی گرافیک از دیرباز تاکنون با زندگی بشر پیوندی نزدیک داشته و حضور آن مشخص است.

اشاره‌ای کوتاه تنها به نام برخی از زمینه‌ها و عرصه‌هایی که هنر گرافیکی و به‌خصوص طراحی گرافیک تمامی یا بخشی از آن را تشکیل می‌دهد، به‌خوبی می‌تواند بیانگر این مطلب باشد که هنرمند طراح امروز به‌واسطه زبان گرافیک با دیگران و محیط اطرافش گفت‌وگو می‌کند. یک نوع ارتباط و همکاری همگانی برقرار می‌سازد، اطلاع‌رسانی می‌کند، تجارت می‌کند، هشدار می‌دهد، هویت خود را به ثبت می‌رساند، آموزش می‌دهد، روایت می‌کند، منادی افکار گوناگون در جامعه می‌شود و بالاخره اینکه محیط و اطراف و اشیای پیرامون خود را جذاب‌تر و زیباتر می‌سازد.

سینما، تلویزیون، مطبوعات، نشریات، انواع پوستر، علائم راهنمایی و رانندگی، بسته‌بندی انواع کالاها، تابلوها، و ویترین فروشگاه‌ها و حتی آرایش شهرها و مکان‌های عمومی، کاریکاتورها، نشانه‌ها و علائم، کاتالوگ‌ها و بروشورها، تصویرسازی، طراحی صفحات مختلف برای کامپیوتر، نقش پول و اسکناس، طرح تمبرها، کارت ویزیت و پاکت و سر کاغذ همگی از زمینه‌های اصلی و فعال حضور طراحی گرافیک، این زبان مشترک تصویری برای ارتباط در جریان روزمره‌ی ما هستند؛ اما آنچه بیش از هر چیز باید به آن توجه کرد، آن است که سخن گفتن با این زبان مشترک توسط هنرمند طراح باید بسیار متعهدانه و مسئولانه باشد، چراکه او هر لحظه در بوته‌ی نقد و قضاوت است، به سخنان او استناد می‌شود و در صورت هرگونه لغزش و خطا، به‌راحتی استیضاح می‌شود و به او هجوم خواهد شد. چه از سوی مخاطبانش و چه از سوی سفارش‌دهنده، بنابراین صداقت، صراحت و وضوح و روشنی، همراه با شیوایی کلام و رعایت قوانین و دستور زبان صحیح، همگی از شرط‌های اصلی برای یک گفت‌وگوی موفق خواهد بود.

گسترش فنّاوری‌های نوین و اختراعات پی‌درپی و جدید عرصه را بر روش‌های قدیمی و کهنه تنگ کرده‌اند. اکنون تکنیک‌های مختلف عکاسی، نرم‌افزارهای گوناگون کامپیوتری و ابزارهای پیشرفته بسیاری موجودند که در قدیم، تنها با سعی و کوشش فراوان و صرف هزینه و دقت زیاد میسر بود. به هر حال همه این­ها امروزه منجر به نمود چهره دیگری از هنر گرافیک شده که از آن با نام طراحی گرافیک یاد می‌شود که آن را چنین می‌توان توضیح داد: طراحی گرافیک عنوانی است برای یک‌سری فعالیت در زمینه طراحی، ترکیب و ادغام حروف، تصویرسازی و عکس و چاپ آن به‌منظور اطلاع‌رسانی، آموزش یا راهنمایی.

حدود این حوزه از طراحی گرافیک را به‌طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد، چراکه بسیار وسیع و گسترده است. این هنر به‌آسانی هنرهای دیگر را به یاری می‌طلبد و پس از کار بر روی‌شان، آن‌ها را در شکل گرافیکی ارائه می‌کند. با این همه می‌توان گفت که ارکان اساسی این هنر، یعنی نقش، خط و تکثیر همچنان پابرجاست و همین سه رکن اصلی هستند که طراحی گرافیک را به‌طورکلی از سایر هنرها متمایز می‌کنند.





:: برچسب‌ها: طراحی گرافیک ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: